test strony PDF Drukuj Email
Jak pisać Curriculum Vitae
Zastanawiasz się jak napisać CV, które będzie pokazywało Twoje mocne strony mimo braku bogatego doświadczenia zawodowego?

· Jeśli właśnie otrzymałeś statut absolwentem lub jeszcze studiujesz, to prawdopodobnie w Twoim dokumencie pracownik działu rekrutującego (rekruter) nie znajdzie obszernej ścieżki zawodowej.
Możesz go jednak przekonać, że za aplikacją stoi właściwa osoba jakiej poszukuje.

· Na pewno wielokrotnie słyszałeś, że najlepszy życiorys to taki, który przedstawi wszystkie dotychczasowe miejsca pracy, z dokładnymi datami oraz pełną ścieżką edukacyjną.


W rzeczywistości skuteczna aplikacja powinna być dostosowana do indywidualnej sytuacji każdego kandydata, dlatego dobrze zastanów się czy gotowe wzory, które sprawdziły się np. w przypadku Twoich znajomych i kolegów, będą równie skuteczne dla Ciebie. W zależności od tego, jak przedstawia się Twoja wiedza, umiejętności i doświadczenie, możesz zdecydować się na funkcjonalne lub tradycyjne CV chronologiczne. Najczęściej sprawdza się tzw. typ mieszany.

 

 

 

Kluczowe porady

· Dzień, miesiąc, rok...
Jest to formuła zapisu daty wymagana w większości dokumentów. Pamiętaj jednak, że CV do nich nie należy. Jeśli Twoje CV ma typową formę chronologiczną wystarczy stosować formułę miesiąc - rok. Nie ograniczaj się do podawania doświadczenia zawodowego tylko w latach - ponieważ tak sformułowany zapis nie będzie dla rekrutera czytelny, a wręcz przeciwnie - mylący. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku informacji związanych z wykształceniem oraz przebytymi kursami i szkoleniami.
Jednocześnie pamiętaj, żeby poszczególne doświadczenia i szkoły wymieniać w kolejności od najbardziej aktualnego do najstarszego. Bez obaw możesz zrezygnować z wymieniania szkoły podstawowej czy gimnazjum - potencjalnego pracodawcę interesują przede wszystkim kompetencje i Twój profil zawodowy.
Jeśli nie posiadasz bogatego doświadczenia zawodowego warto tak sformułować dokument (CV), aby eksponował określone kompetencje. Przeanalizuj dokładnie ogłoszenie, w odpowiedzi na które chcesz złożyć swoją aplikację i dostosuj ją do oczekiwań i profilu stanowiska.
Na górze dokumentu, tuż pod danymi kontaktowymi, umieść swój profil i cel zawodowy. Przedstaw w kilku zdaniach umiejętności i cechy, które najlepiej Ciebie charakteryzują i w zależności od stanowiska i stopnia znajomości poszczególnych programów czy narzędzi, wymień w profilu języki obce, programy komputerowe i inne umiejętności miękkie, np. analityczne myślenie, umiejętność negocjacji, organizacji, etc., które mają istotne znaczenie dla prowadzonej rekrutacji.

 

· Pisz o swoich atutach
Treść CV stanowi niejednokrotnie duży problem dla osób jeszcze studiujących oraz absolwentów, którzy z bezsilnością w głosie rozkładają ręce, mówiąc „nigdzie nie pracowałem, mam tylko studia". Inni wymieniają tylko krótkotrwałe praktyki, prace sezonowe lub prace niezwiązane z ich profilem zawodowym, np. w pubach czy sklepach.
Przyjrzyjmy się pierwszemu stwierdzeniu - „mam tylko studia". Normą jest, że kandydaci wpisują w CV ukończone szkoły, zupełnie zapominając, że podczas studiów zdobywali wiedzę, poznawali narzędzia, teorie, szlifowali kompetencje miękkie. Zastanów się zatem, jaka tematyka zainteresowała Ciebie najbardziej, wiedzą z jakiego obszaru możesz się pochwalić. I tak, np. studenci informatyki zapominają, że mieli laboratoria, na których np. poznawali programy do projektowania. Studenci socjologii dziwią się, że w CV mogą wpisać jakie znają metody badawcze, a filolodzy nie określają, czy ich mocną stroną jest językoznawstwo, czy może lepiej odnajdują się w komparatystyce lub edycji tekstu.
Dlatego warto przeanalizować, czego nauczyliśmy się na studiach i wykorzystać tę wiedzę do stworzenia odpowiedniego profilu zawodowego w CV.
Kolejnym obszarem do analizy i przemyślenia jest także praca zawodowa, dorywcza, praktyki, staże, działalność w kołach naukowych, wolontariatach, klubach sportowych, organizacjach kulturalnych, itp. Zakładając, że jeżeli jesteśmy członkami którejś z tych grup i nasza aktywność nie kończy się na posiadaniu legitymacji lub karty członkowskiej, ważne jest, żeby nie sprowadzać swoich doświadczeń do dat, miejsc i nazwy stanowiska czy organizacji. Każde z takich doświadczeń to nabyta wiedza i umiejętności. Poznaliśmy przy tym specyfikę branży, jej potrzeby, zobaczyliśmy jak pracuje się w grupie, a w celu realizacji poszczególnych zadań wykorzystywaliśmy szereg umiejętności miękkich - np. analitycznego myślenia, aktywnego słuchania, negocjacji, organizacji itp. Dlatego warto zastanowić się, jak poszczególne aktywności wpłynęły na nasz rozwój i w zależności od stanowiska - na które chcemy aplikować - zapisać je w naszym CV.

 

 

· Pasja - czyli programista gra na saksofonie
Jeśli chcesz, aby Twoje CV nie było tylko szablonowym dokumentem, a pokazywało potencjał i wiedzę, przypatrz się swoim pasjom i temu co robisz w wolnym czasie. Okaże się nagle, że Twoje zainteresowania mogą być dla pracodawcy wartością, a nie tylko drobnym zapisem na dole dokumentu. Dobrym przykładem będzie programista, student informatyki, który z uporem maniaka poświęca się swojej pasji, wydawałoby się z programowaniem mniemającej nic wspólnego - muzyce. Godziny spędzone z instrumentem, poznawania teorii, wszystko z przeciwnego bieguna niż praca programisty. Tymczasem muzyka to w tym przypadku nie tylko pasja, ale ciężka praca wymagająca cierpliwości, motywacji i samozaparcia. To dążenie do wyznaczonego sobie celu, umiejętność samodzielnej pracy. I okazuje się, że w tym miejscu obie dziedziny się spotykają - znaleźliśmy więc kompetencje miękkie, które śmiało możemy zapisać w CV programisty. Podobną analizę możemy przeprowadzić w odniesieniu do innych naszych aktywności. Zastanówmy się jakie umiejętności rozwijamy uprawiając sporty, pisząc bloga, artykuły, czy też malując.

· Osobne CV dla każdego pracodawcy
Co to oznacza dla Ciebie?
Niektóre firmy zwracają uwagę wyłącznie na doświadczenie i wykształcenie pracownika.
Dla innych istotna będzie Twoja kreatywność, inicjatywa lub niezależność.
Ta różnorodność sprawia, że CV zawsze powinno być dostosowane do potencjalnych wymagań pracodawcy, podkreślając te cechy Twojej osobowości, które mogą być dla niego najważniejsze.

Opracowanie własne na podstawie:
Przewodnik „Pracodawcy 2011/2012"


Wzór CV chronologicznego

ZDJĘCIE (Umieszczając zdjęcie - w lewym lub prawym górnym rogu lub nad danymi osobowymi - należy pamiętać o jego dobrej jakości oraz aktualności).
Pięć kluczowych elementów, o których należy pamiętać przy pisaniu CV:

1. Dane osobowe
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- adres zamieszkania,
- telefon, e-mail.

2. Wykształcenie
- Na pierwszym miejscu umieść najbardziej aktualne informacje.
- Podaj nazwę szkoły, wydział, kierunek, specjalizację, tytuł pracy licencjackiej, inżynierskiej magisterskiej;
- Wymień także kursy i szkolenia, które mogę zainteresować pracodawcę;
- Pochwal się również swoimi indywidualnymi osiągnięciami.


3. Doświadczenie
- Na pierwszym miejscu umieść najbardziej aktualne dane.
- Liczy się każda wykonywana przez Ciebie praca: staże; praktyki; wolontariat;
- Opisz doświadczenia wyniesione z tych miejsc pracy oraz podkreśl, dlaczego dały Ci one
przygotowanie do pełnienia funkcji, o którą się ubiegasz;
- Jeśli prowadziłeś samodzielne projekty - wspomnij o tym;
- Upewnij się, że informacje są spójne.


4. Inne umiejętności
- znajomość języków;
- obsługa komputera;
- napisz czy posiadasz prawo jazdy;
- pozostałe atuty np. zdolności organizacyjne, kreatywność, umiejętność pracy pod presją
czasu;

 
Podsumowanie realizacji projektu PDF Drukuj Email

zobacz plakat

 
Rozstrzygnięcie konkursu PDF Drukuj Email

Szanowni Studenci,

w drodze konkursu na najlepsze projekty edukacyjne realizowanego w ramach projektu pn. „Ucz się praktycznie! Od refleksji w działaniu ku profesjonalizmowi” wyłoniono pięciu laureatów:

  • Kubińska Katarzyna;
  • Marszałek Jowita;
  • Orzech Justyna;
  • Osińska Katarzyna;
  • Turczyn Katarzyna.
 
Konkurs na najlepsze projekty edukacyjne PDF Drukuj Email

Szanowni Studenci,

w ramach projektu pn. „Ucz się praktycznie! Od refleksji w działaniu ku profesjonalizmowi” ogłaszamy konkurs na najlepsze projekty edukacyjne.

Projekty pięciu laureatów konkursu zostaną wydane w formie opracowania.

Termin składania projektów: 14-25.04.2014 r. w pokoju A102

 

 

 
Warsztaty podsumowujące praktyki pedagogiczne PDF Drukuj Email

Szanowni Uczestnicy,

04 kwietnia 2014 r., o godz. 11.30 w sali A 366 odbędą się warsztaty podsumowujące cykl praktyk pedagogicznych prowadzone przez Koordynatora ds. praktyk w ramach projektu

pn. „Ucz się praktycznie! Od refleksji w działaniu ku profesjonalizmowi”

Serdecznie zapraszamy!

 

 
Spotkanie dla nauczycieli przedszkoli oraz nauczycieli języka angielskiego PDF Drukuj Email

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że spotkanie informacyjne dla nauczycieli przedszkoli oraz nauczycieli języka angielskiego organizowane w ramach projektu pn. „Ucz się praktycznie! Od refleksji w działaniu ku profesjonalizmowi” odbędzie się w dniu 05.03.2014 r. o godz. 15:30 w siedzibie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, ul. Sejmowa 5 A, sala 204 w budynku A. Na spotkaniu zostaną omówione zasady realizacji praktyk pedagogicznych w semestrze VI.

Serdecznie zapraszamy

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 6